سنگ نما

سنگ نما و نکاتی که برای نصب آن باید در نظر داشت

سنگ نما از جمله نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. چراکه زیبایی نما در دید مشتری نسبت به نما بسیار تاثیر می گذارد. در نتیجه انتخاب سنگ نما بسیار مهم است چرا که سنگ نما در زیبایی نما بسیار تاثیر میگذارد. اما در نصب سنگ نما باید دقت کرد. سنگ های نما از جمله مرمر ، گرانیت ، تراورتن و … نکات خاص خود را دارد.

خلل و فرج از جمله ویژگی هر سنگ است که اینونه سنگ ها برای نصب بسیار مناسب هستند چرا که وجود این خلل و فرج ها باعث چسبندگی سنگ به سیمان میگردد. از جمله سنگ با خلل و فرج زیاد می توان به تراورتن اشاره کرد.

اما برخی سنگ ها مانند باغ ابریشم و مرمر و یا مرمریت و انواع سنگ های چینی سطحی صیقلی دارند و بدون خلل و فرج می باشند. با توجه به اینکه سنگ خاصیت مکندگی چندانی ندارد به خوبی به نما نمی چسبد و ممکن است بعد از مدتی از نما جدا شده و سقوط نماید. برای این کار از پیچ و رولپلاک سنگ نما استفاده می شود.

سنگ جعفری ارائه کننده انواع سنگ ها ازجمله سنگ لاشه، سنگ لاشه ورقه ای، سنگ ورقه ای می باشد. در این مقاله به نکات زیر می پردازیم:

  • انواع سنگ نما از لحاظ ریزش
  • دلایل ریزش سنگ نما چیست؟

 

بررسی انواع سنگ نما از لحاظ ریزش

سنگ مرمریت در طی زمان و در طول کم تر از ۵ سال از نما جدا شده و شروع به ریزش می کنند. دلیل ریزش سنگ ها نیز شرایط محیطی و آب و هوایی و آلودگی هوا می باشد. چرا که گرم و سرد شدن هوا باعث انقباض و انبساط سنگ می گردد.

در سنگ مرمریت این ریزش به دلیل رشته های آهکی موجود در سنگ مرمریت می باشد. چرا که این رشته ها در اثر گرمی و سردی هوا منقبض و منبسط شده و بازتر می شوند. و درنتیجه خود را از بستر ملات و سیمان ول میکند و به زمین می افتد. نتیجه اینکه سنگ هایی که آهک دارند برای نما مخصوصا در مناطقی که گاز کربنیک زیادی دارند مناسب نمی باشند.

سنگ گرانیت به علت سخت بودن و کم بودن خلل و فرج آن (تخلخل کم) در پشت سنگ و جذب آب بسیار کم برای نصب در نما با ملات سیمان و ماسه به تنهایی کار کاملا غیر حرفه ای و مشکل ساز می باشد. چون دوغاب را به خوبی جذب نمی کند و به همین دلیل معمولا چسبندگی کافی بین سنگ و دوغاب به وجود نمی آید.

اما سنگ گرانیت نیز بعد از یک سال از سیمان جدا شده و از نما میفتد. چراکه سطح این سنگ ها صاف بوده و چسبندگی کافی برای چسبیدن به ملات را ندارند در نتیجه پیچ و رولپلاک سنگ نما برای این نوع سنگ ها بسیار ضروری می باشد. چنانچه این کار با چاک دادن سنگ و بستن آن با سیم گالوانیزه قبل از دوغاب ریزی انجام گیرد ( اسکوپ سنگ ) نامیده می شود. روش دیگر آن نصب خشک است. که جزئیات متفاوتی دارد و امروزه بسیار رایج است.

در انتخاب سنگ برای نما باید به چه نکاتی توجه کرد؟

سنگ نما

سنگ نما

چرا سنگ نما به مرور زمان دچار ریزش می شود؟

عوامل محیطی از جمله هوازدگی ، سرما ، گرما و آتش سوزی باعث کاهش مقاومت می شود. در شهرهای پرجمعیت گازهایی مانند ۲SO ,2O و ۲CO  باعث هوازدگی و تاثیر روی سنگ نما میگیردد. همچنین باید توجه داشت برخی عوامل فیزیکی نظیر انجماد و ذوب آب داخل حفره ها ، سنگ را تحت تاثیر قرار می دهد لازم به توضیح می باشد که عوامل هوازدگی شیمیایی و فیزیکی تواما عمل می کنند.

 

پانوشت: سنگ نما، سنگ لاشه، سنگ لاشه ورقه ای، سنگ ورقه ای، سنگ مرمریت، سنگ گرانیت، سنگ لاشه همدان، سنگ ورقه ای همدان، سنگ لاشه ورقه ای همدان در سنگ جعفری

4.1/5 - (9 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *