سنگ ورقه ای

بهترین سنگ ورقه ای و ویژگی های آن چیست؟

بهترین سنگ ورقه ای و بهترین سنگ لاشه ورقه ای در بزرگترین معدن سنگ به اسم سنگ جعفری استخراج میگردد. سنگ ها کاربرد مختلفی دارند. از جمله کاربرد سنگ ورقه ای در پلکان، نما، سنگ فرش و … می باشد. سنگ ورقه ای خوب باید ویژگی هایی داشته باشد که در این مقاله به آن اشاره میکنیم. در این مقاله به موارد زیر اشاره میکنیم:

  • ویژگی بهترین سنگ ورقه ای
  • بررسی ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سنگ ها

سنگ ورقه ای و قیمت هر تن از آن

ویژگی های بهترین سنگ ورقه ای چیست؟

سنگ خوب باید ویژگی هایی داشته باشد که به آن اشاره میکنیم:

بافت سالم سنگ : ساختمان سنگ باید سالم باشد یعنی شیار، ترک و پوسیدگی نداشته باشد.

جذب سنگ: سنگ خوب نباید جاذب زیاد آب باشد.

پاکیزگی سنگ: سنگ خوب باید تمیز و عاری از مواد طبیعی و مصنوعی باشد.

پایداری در برابر عوامل محیطی: سنگ باید در برابر عوامل محیطی مانند باد، باران، آفتاب و … مقاوم باشد.

مقاومت فشاری بالا: سنگ باید حداقل فشار ۱۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مکعب را تحمل کند.

در انتخاب سنگ نما باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

بهترین سنگ ورقه ای

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سنگ ورقه ای و سایر سنگ ها چیست؟

ویژگی های فیزیکی و شیمیایی سنگ ورقه ای سنگ از جمله موارد زیر است:

  • رنگ

ثابت بودن رنگ سنگ کاملا به شرایط محیطی بستگی دارد. میزان تابش نور آفتاب به سنگ در این جریان بسیار تاثیرگذار است. سنگ های مرمر تیره برای مثال اگر در فضای داخلی خانه نصب شوند.

رنگشان ثابت می ماند. اما اگر در برابر نور خورشید و در برابر ناملایمات جوی قرار بگیرد رنگشان تغییر میکند. تبدیل شدن کانی سنگ به کانی دیگر نیز باعث تغییر رنگ سنگ مخصوصا سنگ هایی با رنگ روشن میگردد. همچنین وجود آهک در سنگ نیز باعث شوره زدن روی سطح سنگ و ایجاد لکه های سفید میگردد. سنگ هایی با رنگ سبز، لاجوردی و قرمز به دلیل کمیاب بودن گرانتر هستند.

  • دوام

دوام سنگ نکته مهمی است که در انتخاب سنگ باید دقت کرد. متاسفانه این موضوع کمتر مورد توجه قرار میگیرد. بسیاری از سنگ های گران قیمت دوام خوبی ندارند. در آب و هوای مرطوب معمولا هوازدگی شیمیایی و در آب و هوای سرد معمولا سنگ ها دچار هوازدگی فیزیکی میشوند.

  • ساخت

وجود ضعف در سنگ باعث افزایش سرعت تخریب سنگ می شود. وجود این ضعف ها در ساختار سنگ ها باعث افزایش تأثیر عوامل هوازدگی و یخبندان به وجود می آورند.

  • وجود کانی های مضر

وجود کانی هایی که ناپایدار بوده و معمولا از جنس سولفورهای آهن هستند در مجاورت هوا تغییر میکند و به کانی دیگری تبدیل میشود. وجود این کانی های ناپایدار باعث تغییر در رنگ و ایجاد لک در سنگ میگردد.

کانی های مضر شامل سولفور آهن که در همه شرایط مضر است، در حالی که برخی از کانی های دیگر، مانند میکا فقط در مقادیر زیاد و در برخی از سنگها مانند ماسه سنگها و مرمرها مضر هستند.

  • ویژگی فنی سنگ های ساختمانی

ویژگی فنی سنگ ساختمانی با آزمایش های فیزیکی و شیمیایی بدست می آید و بسته به نوع، ساختار و کانی های تشکیل دهنده آن متفاوت است. آزمایش های شیمیایی سنگ ها تا حدودی ترکیب شیمیایی آنها را نشان می دهد و ترکیبات مضر و بررسی های کانی شناسی را به عمل می آورد. ساختار فیزیکی سنگ نیز با کمک معیارهایی از جمله وزن مخصوص، مقاومت فشاری، مقاومت سایشی، میزان تخلخل، میزان جذب آب، تخلخل و… سنجیده می شود.

  • مشخصات فیزیکی سنگ

سنگ ها به دلیل مقاومت و پایداری در برابر عوامل مختلف در ساختمان سازی به وفور مورد استفاده قرار می گیرند. در عصر حاضر به دلیل آسان شدن عملیات استخراج سنگ، استفاده از آن در حال گسترش است و در مکان های مختلف ساختمان از آن استفاده می شود.

 

سنگ ورقه ای، سنگ لاشه، سنگ لاشه ورقه ای، سنگ نما، سنگ مالون، سنگ قلوه ای، سنگ تزیینی، سنگ لاشه همدان، سنگ ورقه ای همدان در سنگ جعفری

اطلاعات بیشتر درباره سنگ ورقه ای در  ویکیپدیا

 

4.4/5 - (10 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *