سنگ لاشه یا سنگ ورقه ای چیست و چه تفاوتی با سنگ مالون دارد؟

امروزه با گذشت زمان و افزایش ساخت‌وسازها به‌ویژه در حوزه ساختمانی و عمرانی، استفاده از انواع مصالح شدت گرفته و به دنبال این موضوع تولیدکنندگان زیادی وارد عمل شدند و انواع مصالح ساختمانی از جمله انواع سنگ و کاشی را تولید و عرضه کردند. یکی از تولیدات موفق آن‌ها که در صنایع ساخت‌وساز مورداستفاده قرار می‌گیرد، سنگ لاشه است.

این سنگ‌ها در انواع مختلف با کاربرد‌ها و ویژگی‌های گوناگون عرضه می‌شوند و طی هر استفاده بهترین بازدهی را از خود برجای می‌گذارند. این محصول طی مدت زمانی کوتاه مشتریان زیادی جذب می‌کند و سهم فروش بالایی را می‌تواند به خود اختصاص دهد و به محصولی موفق و پرفروش در بازار تبدیل شود.

سنگ لاشه چیست؟

طی ساخت‌وسازهای عمرانی انواع کاشی و سرامیک مورداستفاده گسترده‌ای قرار می‌گیرند و هر یک با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد توجه عده خاصی را جلب می‌کنند؛ اما یکی از محصولاتی که از گذشته همواره در صدر جدول پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی قرار داشته انواع سنگ لاشه است. به‌منظور آشنایی بهتر با ویژگی‌ها و کاربردهای سنگ‌های لاشه بهتر است ابتدا با ماهیت و چیستی این محصول و نحوه تولید و استفاده از آن آشنا شویم.

سنگ‌های لاشه همان سنگ‌های استخراج شده از طبیعت هستند که بدون تغییر شکل و افزودن هیچ نوع ماده شیمیایی برش می‌خورند و در اختیار سازندگان و فروشندگان مصالح ساختمانی قرار می‌گیرند. سنگ‌های لاشه در دسته سنگ‌های طبیعی قرار می‌گیرند و نحوه تشکیل آن‌ها تا حدودی با دیگر انواع سنگ‌ها متفاوت است و همین امر موجب پدید آمدن ویژگی‌های متمایز در سنگ لاشه گردیده است.

این سنگ‌ها در اثر برخورد یا انفجار قطعه‌سنگ بزرگ در اثر پدیده‌های طبیعی مانند فعالیت آتشفشان، زمین‌لرزه، سرد و گرم شدن‌های پی در پی طی تغییر فصل و… ایجاد می‌شوند. نحوه تشکیل آن‌ها منجر شده است تا سنگ‌های لاشه دارای شکل منظم نباشند و در صورت نیاز طی فراوری و برش به شکل‌های منظم تبدیل شوند.

سنگ لاشه

سنگ‌های طبیعی پرکاربرد

انواع سنگ لاشه

باتوجه‌به استفاده‌های گسترده‌ای که از سنگ لاشه طی ساخت‌وساز می‌شوند، تولیدکنندگان و نیروی کار درصدد افتادند تا با انجام برخی فعالیت‌های مشخص آن را به محصولی با ویژگی‌ها و کاربردهای بهتر تبدیل کنند. به طور مثال هنگامی که لاشه‌ها به کارگاه‌ها منتقل شده و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و تیشه‌های پیشرفته برش داده می‌شوند، به نوع خاصی از سنگ‌های لاشه به نام سنگ قواره تبدیل می‌گردند.

این نوع سنگ‌ها دارای شکل منظم‌تری هستند و طی بسیاری از فعالیت‌های ساختمانی و تزئینات ساختمان به کار گرفته می‌شوند. نوع دیگر از سنگ‌های لاشه سنگ ورقه‌ای است. این سنگ نیز طی فرایندهای مشخصی در کارگاه‌ها برش می‌خورد و تحت نظارت نیروی انسانی دقیق و مجرب در صورت لزوم دارای ترکیبات شیمیایی مخصوصی می‌شوند.

اضافه کردن ترکیبات شیمیایی و عناصر مختلف مانند سدیم، کلسیم و… به سنگ لاشه طی برش و فراوری موجب ارتقا کیفیت آن و افزایش درجه سختی و مقاومت سنگ می‌گردد. لازم به ذکر است که مقدار این افزودنی‌ها همواره مورد آزمایش قرار می‌گیرد و تولیدکنندگان با کم و زیاد کردن مقدار این عناصر به خلق سنگ‌های جدیدتر با ویژگی‌های بهتر و کاربردی‌تر می‌پردازند.

سنگ لاشه

سنگ‌های لاشه باکیفیت ایرانی

کاربرد سنگ لاشه

سنگ لاشه در تزیینات ساختمان، کف‌پوشی، دیوارپوشی ساختمان‌ها و… مورداستفاده قرار می‌گیرد و به علت متفاوت بودن کاربرد‌های این سنگ تولیدکنندگان دست به تولید و عرضه چندین نوع مختلف آن زدند. به طور مثال نوع معروفی از سنگ‌های لاشه که طی کف‌پوشی مکان‌های مختلف و سنگ‌فرش حیاط خانه‌های قدیمی یا باغچه‌های مخصوص مورداستفاده قرار می‌گیرند، دارای سختی بالا و مقاومت قابل‌توجه است.

همچنین این نوع سنگ در چندین رنگ و مدل مختلف عرضه می‌شود تا متناسب با مکان موردنظر و سلیقه مشتری مورداستفاده قرار بگیرد و بتواند رضایت اکثریت مشتریان و مصرف‌کنندگان را جلب کند. این سنگ‌ها قابلیت نصب آسانی دارند و با روش‌های مشخصی روی سطح زمین قرار می‌گیرند تا طی بلندمدت و رفت‌وآمدهای پی در پی دچار آسیب و شکستگی نشوند.

نوع دیگری از سنگ لاشه که به‌منظور دیوارپوشی مکان‌های مختلف از جمله باغ‌ها، پارک‌ها و… مورداستفاده قرار می‌گیرد نیز نیازمند سختی و استحکام بالایی است اما در کنار این ویژگی نیازمند وزن سبک و چگالی اندک نیز است. چگالی کم سنگ‌های لاشه دیوارپوش منجر می‌شود تا طی زلزله و تابش شدید نور آفتاب و حرارت مستقیم دچار ترک‌خوردگی نشوند. همچنین این سنگ‌ها با چسب‌های مخصوصی به‌منظور طراحی دکوراسیون ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شوند.

سنگ لاشه

پرکاربردترین سنگ ساختمانی

 

تفاوت سنگ لاشه و سنگ مالون

لاشه سنگ و سنگ مالون تفاوت‌های زیادی در ساختار و ویژگی‌های ظاهری خود دارند که موجب تمایز آن‌ها طی استفاده در فعالیت‌های گوناگون گردیده است. به‌طورکلی سنگ مالون که با نام سنگ قواره نیز در بازار یافت می‌شود، زیرمجموعه سنگ‌های لاشه بوده و فرایند پدید آمدن آن نیز همانند سنگ لاشه با انفجار و برخورد سنگ بزرگ است.

سنگ لاشه بدون هیچ‌گونه دست‌کاری و به‌صورت طبیعی پس از استخراج وارد بازار می‌شود و فقط ممکن است برش‌های جزئی به‌منظور کاهش اندازه و سایز آن‌ها صورت بپذیرد. اما سنگ مالون طی چندین مرحله در کارگاه‌ها برش داده شده و با شکل‌های منظم‌تر وارد بازار می‌شود و طی ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد. در برخی موارد با استفاده از ترکیبات مخصوصی روی سنگ مالون را می‌پوشانند تا نفوذناپذیری آن در برابر رطوبت و عوامل خارجی تخریب‌کننده را افزایش دهند.

سنگ‌های مالون دارای رنگ‌بندی‌ها و مدل‌های متنوعی هستند و طی سنگ پوشی‌، دیوارپوشی، تزیین ساختمان‌ها، بنای ساختمان، دکوراسیون منازل و واحدهای مسکونی و تجاری و… استفاده می‌شوند. همچنین مهندسان شهرسازی هنگام طراحی و نماسازی پارک‌ها و پیاده‌روها نیز از سنگ مالون استفاده می‌کنند؛ زیرا این سنگ‌ها در کنار داشتن جلوه زیبا، کیفیت بی‌نظیری را نیز دارا هستند.

دیوارپوشی با سنگ مالون

سخن نهایی

ماهیت و چیستی سنگ لاشه و نحوه تشکیل آن به طور کامل توضیح داده شد و سپس ویژگی‌ها و کاربرد‌های آن معرفی شدند تا افراد بتوانند با آگاهی کافی اقدام به استفاده از آن کنند. انواع سنگ‌های لاشه مانند سنگ مالون معرفی شد و حوزه کاربرد این سنگ‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفت تا روز به روز استفاده‌های گسترده‌تری از این محصول شود.

5/5 - (1 امتیاز)
1 پاسخ
  1. سیامک
    سیامک گفته:

    سلام و درود . توضیحات کامل و مفید بود . انشاا… همیشه سلامت و موفق باشید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *