مشخصات‌، قیمت و خرید انواع سنگ نما

سنگ نما یکی از رایج ترین مصالح ساختمانی است. این مصالح کاربردی دارای تنوع بالا و مقاومت مناسب بوده و بسیاری از کاربران استفاده از آن را به منظور پیاده سازی نمای داخلی و خارجی به سایر مصالح موجود ترجیح می دهند. در این مقاله به معرفی سنگ نما، انواع، ویژگی ها و قیمت آن خواهیم پرداخت.

نگاهی به اهمیت سنگ نما در ساخت و ساز

نمای خارجی در میان بخش های مختلف ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در واقع این بخش از ساختمان علاوه بر هویت بخشیدن به ساختمان، بخشی است که در برابر عوامل جوی و شرایط ناپایدار آن، فشار، برخورد و … قرار دارد ضمن این که از آن به عنوان عایق بندی سازه استفاده می شود و در زیباسازی فضای شهری نیز نقش اساسی دارد. بنابراین استفاده از مصالحی که علاوه بر زیبایی طرح و رنگ از مقاومت مناسب برخوردار باشد برای نمای ساختمان یک انتخاب ایده آل محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین سنگ نما در ایران + جدول کامل قیمت انواع سنگ نما

ویژگی های سنگ نما

همانطور که اشاره کردیم سنگ نمای ساختمان علاوه بر زیبایی باید ویژگی های دیگری نیز داشته باشد مهمترین ویژگی هایی که می توان برای این نوع سنگ ها در نظر گرفت عبارتند از:

  • مقاومت بالا در مقابل فشار
  • جذب آب و رطوبت کم
  • چسبندگی بالا
  • مقاومت عالی در مقابل عوامل جوی (باد، باران، برف، اشعه UV خورشید)
  • استحکام بالا در مقابل اسیدها، حرارت و شعله

انواع سنگ نما

سنگ نما انواع گوناگونی دارند که به لحاظ ویژگی های ظاهری و کاربردی با هم تفاوت دارند. رایج ترین سنگ های نما در ایران به این شرح است:

سنگ نما تراورتن

متداول ترین و پر مصرف ترین سنگ نما در ایران که در میان انواع مختلف مصالح نما، بسیار محبوب و پرفروش محسوب می شود، تراورتن است. جنس تراورتن آهکی و متخلخل است و به همین دلیل ملات به خوبی داخل آن جذب شده و به شکل محکمی به بدنه ساختمان می چسبد. سنگ نما تراورتن از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است به همین دلیل به تنهایی به شکل سنگ نما رومی، کلاسیک، ساده و یا به شکل ترکیبی با سایر مصالح مخصوص نما به کار برده می شود.

مهمترین ویژگی های سنگ نمای تراورتن عبارتند از:

  • مقاوم در برابر سرما، گرما، اشعه خورشید و …
  • چسبندگی مناسب
  • دارای تنوع رنگی بالا
  • عایق صوتی و حرارتی
  • مقاومت بالا در برابر انبساط و انقباض

بیشتر بخوانید: علت جداشدن سنگ از نما چیست؟

سنگ نما گرانیت

یکی دیگر از انواع سنگ نما که محبوبیت فراوانی دارد سنگ گرانیت است. از گرانیت بیشتر به عنوان قرنیز نما استفاده می شود. از سنگ گرانیت که یکی از محکم ترین و مقاوم ترین سنگ های ساختمانی است هم می توان در نمای داخلی و هم خارجی استفاده کرد. نکته ای که در مورد سنگ گرانیت باید بدانید آن است که به دلیل تراکم بالا بافت بدنه و جذب آب کم، استفاده از این سنگ در ارتفاع بالاتر از یک متر مجاز نیست و تنها در صورت اسکوپ کردن می توانید از گرانیت به عنوان سنگ نمای کلی ساختمان استفاده کنید.

مهمترین ویژگی های سنگ گرانیت عبارتند از:

  • دوام و استحکام بسیار بالا
  • خاصیت ساب پذیری بالا
  • مقاومت بالا در برابر جذب آب و رطوبت
  • تنوع رنگی بسیار زیبا

سنگ نما چینی

یکی دیگر از سنگ نماهای بسیار محبوب در ایران که کاربرد فراوانی در نماسازی داخلی و خارجی دارد، سنگ نمای چینی است. سنگ نمای چینی بلورهای درشت کریستالی در بافت بدنه خود دارد و به همین دلیل به نام سنگ کریستال نیز شناخته می شود. پر طرفدارترین سنگ نما چینی در ایران، سنگ چینی الیگودرز، سنگ چینی ازنا و سنگ کریستال لایبید است. این سنگ ها از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و در مقابل عامل جوی استحکام مناسبی دارند، مقاومت و استحکام بالای سنگ چینی سبب شده است که بتوان از آن در ساخت پلکان یا کف پوش نیز استفاده کرد. مهمترین ویژگی های سنگ نما چینی عبارتند از:

– چسبندگی بالا در مقایسه با سایر سنگ های نما

– رنگ بندی سفید و روشن

– خاصیت ساب پذیر بالا

– مقاومت مناسب در مقابل نفوذ آب

– استحکام و دوام بالا

سنگ نما مرمریت

این سنگ نما بیشتر در نماهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. البته از نمونه های سابیده نشده آن (تیشه ای، باد بر، آنتیک و ….) در نمای خارجی نیز استفاده می شود. برای استفاده از سنگ مرمریت به عنوان سنگ نمای خارجی در ارتفاع بالای یک متر نیاز است که از اسکوپ کردن به منظور چسبندگی بیشتر سنگ به بدنه استفاده شود.

مهمترین ویژگی های سنگ نما مرمریت عبارتند از:

  • تنوع بالا در طرح
  • جذب آب و رطوبت ناچیز
  • مقاومت مناسب در مقابل سایش
  • طول عمر بالا

خرید انواع سنگ نما

با توجه به تنوع بالای سنگ نما و ویژگی هایی که برای هریک از آنها بیان کردیم انتخاب یک سنگ نمای مناسب برای نمای داخلی یا خارجی کار ساده ای است.  در میان انواع سنگ نما، سنگ نما تراورتن متداول ترین سنگ نما در ایران محسوب می شود. این سنگ نما با توجه به ویژگی هایی که دارد قابل استفاده در همه شرایط آب و هوایی و دماهای مختلف است، ضمن این که از طول عمر و استحکام مناسب نیز برخوردار است.

قیمت سنگ نما

در زمان خرید سنگ نما یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب قیمت آن است. قیمت سنگ نما به عوامل بسیاری بستگی دارد که از مهمترین آنها می توان به نوع سنگ، کیفیت سنگ نما، سایز و ابعاد سنگ، میزان سفارش، کیفیت فراوری سنگ، ضخامت سنگ نما، سورت بندی، کیفیت برش و … اشاره کرد.

گاهی اوقات از فرآیند UV و اپوکسی روی سنگ نما استفاده می شود که این مسئله خود نیز باعث افزایش قیمت سنگ نمای ساختمان خواهد بود.

جمع بندی

سنگ نمای ساختمان یکی از مهمترین و اصلی ترین مصالح در ساخت و ساز محسوب می شود که نقش مهمی در هویت بخشی به یک سازه دارد. علاوه بر زیبایی سنگ نما باید به فاکتورهای دیگری چون استحکام و دوام، میزان چسبندگی و مقاومت در شرایط مختلف آب و هوایی نیز دقت داشت. سنگ نما انواع مختلفی دارد که در این مقاله به آنها و ویژگی هریک پرداختیم.

پانوشت: سنگ نما, سنگ نمای لاشه, قیمت سنگ نما, قیمت سنگ نمای لاشه

4.7/5 - (3 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *