سنگ نما

بهترین سنگ نما در ایران + جدول کامل قیمت انواع سنگ نما

آیا شما هم با جستجوی عبارت سنگ نما و قیمت سنگ نما وارد این صفحه شده اید؟ سنگ نما به ساختمان ها جلوه ای ویژه می دهد، اگر در انتخاب آن دقت کافی داشته باشید و نصب آن را به درستی انجام دهید، زیبایی خاصی به ساختمان می دهد. قیمت سنگ نما به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه ای مقاله با ما همراه باشید تا ویژگی های کلی یک سنگ نمای خوب، جدول قیمت سنگ نما در سال ۱۴۰۱ و همچنین روش بازدید، یا سفارش آنلاین سنگ نما را با یکدیگر بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: سنگ نما و هر چیزی که لازم است درباره آن بدانید

سنگ نما چه اهمیتی دارد؟

امروزه و با گسترش فرهنگ شهرنشینی و ساخت و ساز فراوان برج ها و ساختمان های بلندمرتبه در کوچه ها و خیابان های شهرها، اکثریت مطلق مردم در ساختمان های آپارتمانی و عمدتا با عمر کمتر از ۲۰ سال مستقر شده اند.

یکی از مهم ترین ویژگی های یک ساختمان یا آپارتمان امروزی، سنگ نمایی است که در ظاهر آن ساختمان به کار رفته است.

سنگ نما برای یک ساختمان ویلایی، آپارتمانی یا برج مسکونی در نقش یک لایه ظاهری و مستحکم ایفای نقش می کند و از مهم ترین کاربردهای آن عبارتست از:

سنگ نما به ظاهر ساختمان نمایی زیبا می بخشد

سنگ نما مانع نفوذ رطوبت و آلودگی به قسمت های داخلی ساختمان می شود.

سنگ نما محافظ ساختمان در برابر باران های اسیدی است.

و بالاخره روی قیمت ساختمان بسیار موثر است.

سنگ نما

ویژگی های بهترین سنگ نما

حالا که با نقش و اهمیت حیاتی سنگ نمای ساختمانی آشنا شدید، نوبت به آن رسیده است که درباره ویژگی های یک سنگ نمای خوب صحبت کنیم و به شما بگوییم که بهترین سنگ نما بایستی دارای چه ویژگی هایی باشد.

پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

سنگ نما باید استحکام خوبی داشته باشد

نمای ساختمان به طور مرتب و به صورت روزمره، در برابر باران، باد، طوفان، آفتاب و نور شدید خورشید، سرما،‌ گرما و… قرار دارد و در نتیجه عدم استفاده از یک سنگ نمای خوب، می تواند در میان مدت آسیب های جبران ناپذیری به ساختمان وارد شود.

معماران و مهندسان ساختمانی معمولا سنگ های تراورتن، سند استون و گرانیت را به عنوان سنگ نمای ساختمان توصیه می کنند که هر کدام از آنها زیبایی و ویژگی های خاص خود را دارند.

تراورتن در قیاس با دو نوع سنگ نمای دیگر به نسبت قیمت مناسب تر و مقاومت بیشتری داشته و به علاوه این سنگ به سیمان ساختمان به خوبی حالت چسبندگی داشته و امکان جدا شدن آن ناچیز است.

سنگ نما باید متناسب با محیط انتخاب شود

یکی دیگر از ویژگی هایی که برخی معماران و مهندسان ساختمانی از آن غافل هستند،‌ انتخاب سنگ نمای ساختمان متناسب با شرایط اقلیمی و محیطی ساختمان است.

برای مثال چنانچه یک ساختمان در مناطق سردسیر و کوهپایه ای قرار گرفته باشد، بایستی برای پیشگیری از یخ زدگی سنگ و آسیب وارد شدن به سنگ نما، از سنگ هایی با تخلخل اندک استفاده کرد.

یا مثلا چنانچه در یک منطقه مرتباً طوفان هایی مثل طوفان شن رخ دهد، باید از سنگ هایی با مقاومت بیشتر استفاده کرد تا در اثر ساییدن ناشی از طوفان، به سنگ نما‌ آسیب وارد نشود.

سایر ویژگی های توصیه شده برای سنگ نمای خوب ساختمانی عبارتست از:

  1. در برابر تابش مستقیم نور آفتاب مقاومت خوبی داشته باشد.
  2. مقاومت بالایی در برابر ترک خوردگی داشته باشد.
  3. درجه تخلخل پایینی داشته باشد تا آب و آلودگی به آن نفوذ نکند.
  4. قابلیت برش و صیقلی زیادی داشته باشد.
  5. در برابر باران های اسیدی مقاوم باشد (به طور خاص در شهرهای آلوده)

بیشتر بخوانید: سنگ لاشه قواره و کاربردهای آن

سنگ لاشه مالون

ویژگی های سنگ نمای گرانیت

گرانیت که از دسته سنگ های آذرین است و در بازار کشورمان در رنگ های متنوعی وجود دارد، بافت درشتی دارد و بسیار به چشم می آید.

گرانیت قابلیت مقاومت در برابر آلودگی ها را دارد و به این راحتی ها آلودگی جذب نمی کند.

همچنین از سنگ نمای گرانیت می توان علاوه بر نمای خارجی ساختمان در قسمت های مرطوب داخل ساختمان نیز بهره برد (جاهایی مثل حمام یا توالت).

به این دلیل که سنگ نمای گرانیت به مقدار بسیار کمی متخلخل است و در نتیجه جاذب آب نیست.

 

ویژگی‌هایی لازم سنگ نما

یکی از مهمترین معیار های انتخاب سنگ نما، موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی است. مثلا در شرایط آب و هوایی که باران و برف و یخ بندان است، باید از سنگ نماهایی استفاده شود که تخلخل کمی دارند. چون موجب متلاشی شدن سنگ می شود.

سنگ ها باید در برابر ساییده شدن مقاوم باشند. همچنین در مناطقی که طوفان شن وجود دارد، باید سنگی خریداری کرد که از مقاومت بالایی برخوردار باشد و آب باران به راحتی در آن نفوذ نکند.

ویژگی های سنگ نمای تراورتن

سنگ تراورتن که از دسته سنگ های رسوبی و به صورت لایه لایه است، چسبندگی بالایی به سیمان دارد و در رنگ های سیاه، خاکستری و آبی در بازار موجود است. تفاوت رنگی این سنگ به دلیل وجود کربنات آهن در آن می باشد. حفره هایی روی این سنگ وجود دارد که می توان آن را با رزین پر کرد تا سطح آن یکدست شود.

در صورت خیس شدن این سنگ، لغزندگی ایجاد می شود و به دلیل صاف بودن سطح سنگ، برای استفاده در کف مناسب نیست. این سنگ مناسب نمای ساختمان، در دیوار ها، پنل پشت سینک، پاسیون های خیابانی و ساخت مسیر باغی استفاده نمود.

ویژگی های سنگ نمای سند استون

سند استون نیز مثل تراورتن جزء سنگ های رسوبی بوده و از ماسه و سایر کانی ها (نظیر سیلیس اکسید آهن و…) تشکیل شده است.

سند استون با نام ماسه سنگ هم شناخته می شود و دارای مقاومت زیادی در برابر جریان هوا است و همچنین جذب آب بسیار پایینی دارد.

چسبندگی این سنگ به سیمان و ملات اندک است و در نتیجه در صورت استفاده از آن به عنوان نمای ساختمان بایستی از گیره اسکوپ سنگ بهره برد.

رنگ این سنگ نیز قهوه ای و زرد می باشد.

دستورالعمل های اجرای نمای ساختمان

برای اجرای مناسب سنگ نمای ساختمان قوانینی وضع شده است که این قوانین و مقررات عبارتند از:

  1. در نماهای سنگی چسبانده شده که وزن نما توسط ملات یا چسب تحمل می‌شود، استفاده از مهارهای مسلح کننده برای نگهداری لرزه‌ای نما اجباری می‌باشد.
  2. در سنگ نما نباید اثرهای ترک خوردگی یا رگه‌های ضعیف به صورت آشکار نمایان باشد. در صورت وجود این مسائل باید سنگ دارای ترک خوردگی را عوض کرد.
  3. تمیز کردن سطح زیرین نما قبل از نما کاری به طوری که از هر نوع آلودگی ( گرد و خاک ، شوره زدگی، دوده گرفتگی ،زنگ فلزات ، باقی مانده های مصالح زیرین و…)
  4. نصب آبچکان و قرنیز‌های شیب دار (شیب به داخل) برای ممانعت از نفوذ آب و رطوبت به داخل ساختمان.
  5. اجرای همرمان و هماهنگ دیوار چینی در نما در تمام ارتفاع ساختمان.
  6. استفاده از سنگ‌های نمای پر دوام و مقاومت بالا در برابر یخ زدگی و شرایط نامساعد جوی و محیطی،(نور خورشید، آب و رطوبت) با بافت و شکل مطلوب، بدون ترک خوردگی و خلل و فرج و مهم‌تر این که از نظر قیمت دارای صرفه اقتصادی باشد.
  7. در نماهای سنگی و سرامیکی مهار شده که وزن نما توسط اتصالات و استادهای فولادی تحمل میشود در کنار بازشوی در و پنجره باید از استادهای فولادی اضافی برای مهار نمای سنگی استفاده شود.
  8. در صورت استفاده از سنگ‌های پلاک باید از این سنگ‌ها در برابر رطوبت و یخبندان مراقبت نمود و مواد زاید را از سطح این سنگ‌ها پاک کرده و با استفاده از یکی از این روش‌ها سنگ ها را کاملا به سطح زیرین محکم کرد. لقمه گذاری، پیچ و رولپلاک کردن، نصب سیم، اسکوپ یا قلاب برای اتصال بهتر و محکم‌تر.
  9. سنگ دانه‌ها و به طور کلی مواد اولیه مصرفی در تهیه مصالح به ترکیبات لازم، برای کار نما سازی باید تمیز و عاری از هرگونه ناخالصی اعم از خاک، گل و لای، ناخالصی‌های معدنی و مواد زاید بوده و در عین حال دارای مقاومت بالا و شکل بافت مطلوب و مناسب باشند. البته آب مصرفی در بتن‌ها و ملات‌ها نیز باید عاری از انواع ناخالصی‌ها باشد.

اجرای نمای سنگی

نمای سنگی، به دو روش نمای چسبانده شده و نمای مهار شده اجرا می شود. نمای چسبانده شده به نماهایی می گویند که برای متصل کردن سنگ به دیوار از وسایلی همچون چسب و ملات استفاده می شود.

ولی در نماهای مهار شده، از سازه پشت بند یا اجزای باربر استفاده می شود. نوع ، تعداد و شکل قرار گیری مهار بسته به نوع سنگ، ضخامت و جنس دیوار پشتیبان و همچنین نوع بار هایی که به آن وارد می شود دارد.

قیمت سنگ نما

قیمت سنگ های نما در واقع به عوامل مختلفی بستگی دارد. بد نیست بدانید که قیمت بالای یک سنگ، لزوما به معنی مرغوبیت و کیفیت بالای آن نیست و گاهی بعضی از سنگ ها، با کمترین قیمت، کیفیت بسیار بالایی دارند. در ادامه به برخی عوامل تاثیر گذار در قیمت سنگ نما اشاره ای مختصر می کنیم.

ابعاد سنگ

ابعاد سنگ نما در قیمت آن بسیار تاثیر گذار است، سنگ ها معمولا در سایز های ۴۰ طولی هستند، هر چه طول سنگ ها بیشتر باشند، قیمت سنگ نیز بالا تر می رود. سنگ های بزرگتر موجب یکپارچگی نمای ساختمان می شود.

نوع سنگ

از آنجایی که معادن سنگ های با کیفیت، محدود تر هستند، قیمت آن ها نیز بیشتر است. معمولا تعیین کننده قیمت این نوع سنگ ها تولید کنندگان آن ها هستند.

رنگ سنگ

رنگ های روشن و نزدیک به سفید، غالبا گران تر هستند. برای مثال، سنگ عباس آباد و آتشکوه قیمت بیشتری دارند، چرا که رنگ روشن تری دارند.

نوع برش و فرآوری

استفاده از مواد درجه یک و همچنین کوره ای نبودن فرآیند فراوری تراورتن موجب کاهش سرعت تولید و همچنین افزایش قیمت زنگ نما می شود.

چرا از سنگ در نما استفاده کنیم؟

بطور خلاصه دلیل انتخاب سنگ برای نمای ساختمان را میتوان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • قیمت مناسب به دلیل معادن موجود در ایران
  • مقاومت بالا و نظافت و نگهداری راحت
  • زیبایی منحصر بفرد و تکرار ناشدنی با رنگ های زیبا
  • قابلیت بکار گیری در انواع سبک های معماری مدرن و کلاسیک

مشاوره و سفارش سنگ نما

برای کسب اطلاعات بیشتر، مشاوره درباره انتخاب سنگ نمای خوب به صورت ۱۰۰% رایگان و هماهنگی جهت ارسال تصاویر، خرید و ارسال سنگ نمای درخواستی شما، می توانید با شماره های ۰۹۱۲۴۶۰۰۹۴۰ و ۰۹۱۹۳۶۳۳۰۳۸ (سنگ جعفری) در تماس باشید.

پانوشت: سنگ نما، بهترین سنگ نما در ایران، قیمت سنگ نما

4.2/5 - (4 امتیاز)
4 پاسخ
  1. حسین کورکی
    حسین کورکی گفته:

    با سلام
    آمادگی همکاری با خرید سنگ نما داخل وخارج ساختمان

    پاسخ
  2. محمد شریفی
    محمد شریفی گفته:

    سلام، مرسی از مقاله خوبتون
    میخواستم ببینم بهترین سنگ نما برای ویلا چی هست؟

    پاسخ
    • سنگ بری جعفری
      سنگ بری جعفری گفته:

      سلام. پاسخ به این سوال مقداری سخته، چون با توجه به نوع آب و هوای هر منطقه، باید سنگ مناسب با آن اقلیم انتخاب و در نما به کار برد. به عنوان مثال سنگ گرانیت در شمال کشور به دلیل اکسیده شدن، تغییر رنگ می دهد. به طور کلی توصیه ما برای سنگ نمای ویلا سنگ لاشه می باشد.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *